
اكيد فى بالكم دلوقتى هو لية تامر ومنى عملوا مدونه؟ صح موش كده؟
بجد ومن غير لف او دوران كنا قاعدين نفكر نقدر نعمل اية لزمايلنا اللى الشرطة وديول الحزن الوثنى بتطاردهم وطبعا هما اغلبيه وهايكسبوا اول ما نييجى للتصويت مع صقفتين وبعدين منافقة كالعاده!!
وممكن نلاقى زمايلنا فى السجن علشان قالوا كلمة حق وواجهوا الفساد وبجد انا باقولكم اوعوا تخافوا او تنكسروا هانفضل معاكم لاخر العمر وهانفضل كمان ورا بتوع الحزن الوثنى وبتوع الشرطة الفاسدين ويبقوا يحبسونا كلنا ويكتفوا بالجرايد بتاعتهم اللى الناس فهمت ومبقتش بتشتريها اساسا غير يوم الجمعه عارفين ليه طبعا الورق بيبقى كتير خير الحكومه بنمسح قزاز وبنفرش وناكل سمك وخلافه من الاعمال المنزليه اوعوا تخلوا دماغكم تروح لبعيد انا مبمسحش قزاز او بفرش للسمك ...
المهم بص يا علاء انت وشيماء وحافظ ومحمد مع احتفاظى بالقابكم واحترامى ليكم قولوا ورايا " طظ طظ طظ" موش هنخاف حتى لو اعتقلتونا خلاص كلة محصل بعضة برة اعتقال وجوة اعتقال لكن حقنا موش هنهادن فية والناس ليها علينا حق اننا نقولهم الحقيقة ونبين الفساد يالا تانى طظ طظ طظ طظ طظ طظ
والى نص البيان الذى اثار الرعب والفزع بينهم علشان كل الدنيا تضامنت معاهم منظمات حقوق انسان ومحاميين وناس عاديين ومراسلين كل الجرايد فى الدقهليه وكمان من محافظات تانية علشان كده نقدر نقول اننا على حق اتجمع كل الناس المحترمة اللى بتدافع عن الحق فى خندق واحد قدام بتوع الحزن الوثنى والشرطة المدرسية اللى بيخوفوا بيها العيال والاكاده مصدقين نفسهم انهم احسن م الناس كلها يا اخى طــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــظ طـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــظ
بجد ومن غير لف او دوران كنا قاعدين نفكر نقدر نعمل اية لزمايلنا اللى الشرطة وديول الحزن الوثنى بتطاردهم وطبعا هما اغلبيه وهايكسبوا اول ما نييجى للتصويت مع صقفتين وبعدين منافقة كالعاده!!
وممكن نلاقى زمايلنا فى السجن علشان قالوا كلمة حق وواجهوا الفساد وبجد انا باقولكم اوعوا تخافوا او تنكسروا هانفضل معاكم لاخر العمر وهانفضل كمان ورا بتوع الحزن الوثنى وبتوع الشرطة الفاسدين ويبقوا يحبسونا كلنا ويكتفوا بالجرايد بتاعتهم اللى الناس فهمت ومبقتش بتشتريها اساسا غير يوم الجمعه عارفين ليه طبعا الورق بيبقى كتير خير الحكومه بنمسح قزاز وبنفرش وناكل سمك وخلافه من الاعمال المنزليه اوعوا تخلوا دماغكم تروح لبعيد انا مبمسحش قزاز او بفرش للسمك ...
المهم بص يا علاء انت وشيماء وحافظ ومحمد مع احتفاظى بالقابكم واحترامى ليكم قولوا ورايا " طظ طظ طظ" موش هنخاف حتى لو اعتقلتونا خلاص كلة محصل بعضة برة اعتقال وجوة اعتقال لكن حقنا موش هنهادن فية والناس ليها علينا حق اننا نقولهم الحقيقة ونبين الفساد يالا تانى طظ طظ طظ طظ طظ طظ
والى نص البيان الذى اثار الرعب والفزع بينهم علشان كل الدنيا تضامنت معاهم منظمات حقوق انسان ومحاميين وناس عاديين ومراسلين كل الجرايد فى الدقهليه وكمان من محافظات تانية علشان كده نقدر نقول اننا على حق اتجمع كل الناس المحترمة اللى بتدافع عن الحق فى خندق واحد قدام بتوع الحزن الوثنى والشرطة المدرسية اللى بيخوفوا بيها العيال والاكاده مصدقين نفسهم انهم احسن م الناس كلها يا اخى طــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــظ طـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــظ
بيان صحفي
تنديد لما يحدث ضد مراسلي الصحف بالدقهلية
صحفيو الدقهلية يدينون الحملات الامنية ضدهم
دأبت بعض الجهات الرسمية وغير الرسمية وخاصة مديرية امن الدقهلية علي اعداد حملة لتشوية الصحفيين وخاصة العاملين بالصحف المستقلة والحزبية ... فبدأت الحملة منظمة بتداعيات مختلفة تحول بها الصحفي الي "ارباب سوابق " لدي المسؤلين بالمحافظة واصبحت الاتهامات تساق لهم جزافا بالاضافة الي العديد من الاعتداءات اللفظية والمعنوية وتجاوز الامر الي الاعتداءاالجسدي والملاحقات الامنية اثناء تغطية بعض الاحداث
وكانت اخر هذه المؤامرات الحملة المشبوهه والكاذبة في ان واحد والتي تخص الزملاء علاء القهوجي وشيماء جمعه الصحفيين بجريدة الدستور المستقلة وحافظ الشاعر ومحمد الحنفى بجريدة الكرامه واتهامهم في قضايا نشر ليتحولوا الي متهمين من اجل عيون الكبار وبعض رجال الامن فاتهم صحفيو الدستور بنشر خبركاذب حول اعتداء الضابط محمود ابو المكارم علي احد المواطنين في احدي قري مركز المنصورة بالرغم من ان جميع المستندات والتسجيلات الصوتية لدى الزميلين تؤكد صدق الخبر المنشور الا ان الضابط وبعض الجهات الاخرى قد مارست الارهاب على الزملاء فبدأت بحملة تشوية مكثفه يمارسها البعض زورا وبهتانا وتروج لهم الادعاءات الكاذبه وتحول الجلاد لبرئ والزملاء لمتهمين وفى انتظار الدعاوى القضائية ضد الزملاء التى تنظر يوم 25 من مايو الجارى للزملاء بجريدة الدستور ويوم 31 مايو لصحفيي جريدة الكرامة .
ومن ناحية اخري اعلن مراسلي الصحف المستقلة والحزبية بالتعاون مع عدد من منظمات المجتمع المدني ومنظمات حقوق الانسان التضامن مع الزملاء للتصدي للحملة الشرسة لتكميم افواه الصحفيين خاصة في محافظة الدقهلية
تنديد لما يحدث ضد مراسلي الصحف بالدقهلية
صحفيو الدقهلية يدينون الحملات الامنية ضدهم
دأبت بعض الجهات الرسمية وغير الرسمية وخاصة مديرية امن الدقهلية علي اعداد حملة لتشوية الصحفيين وخاصة العاملين بالصحف المستقلة والحزبية ... فبدأت الحملة منظمة بتداعيات مختلفة تحول بها الصحفي الي "ارباب سوابق " لدي المسؤلين بالمحافظة واصبحت الاتهامات تساق لهم جزافا بالاضافة الي العديد من الاعتداءات اللفظية والمعنوية وتجاوز الامر الي الاعتداءاالجسدي والملاحقات الامنية اثناء تغطية بعض الاحداث
وكانت اخر هذه المؤامرات الحملة المشبوهه والكاذبة في ان واحد والتي تخص الزملاء علاء القهوجي وشيماء جمعه الصحفيين بجريدة الدستور المستقلة وحافظ الشاعر ومحمد الحنفى بجريدة الكرامه واتهامهم في قضايا نشر ليتحولوا الي متهمين من اجل عيون الكبار وبعض رجال الامن فاتهم صحفيو الدستور بنشر خبركاذب حول اعتداء الضابط محمود ابو المكارم علي احد المواطنين في احدي قري مركز المنصورة بالرغم من ان جميع المستندات والتسجيلات الصوتية لدى الزميلين تؤكد صدق الخبر المنشور الا ان الضابط وبعض الجهات الاخرى قد مارست الارهاب على الزملاء فبدأت بحملة تشوية مكثفه يمارسها البعض زورا وبهتانا وتروج لهم الادعاءات الكاذبه وتحول الجلاد لبرئ والزملاء لمتهمين وفى انتظار الدعاوى القضائية ضد الزملاء التى تنظر يوم 25 من مايو الجارى للزملاء بجريدة الدستور ويوم 31 مايو لصحفيي جريدة الكرامة .
ومن ناحية اخري اعلن مراسلي الصحف المستقلة والحزبية بالتعاون مع عدد من منظمات المجتمع المدني ومنظمات حقوق الانسان التضامن مع الزملاء للتصدي للحملة الشرسة لتكميم افواه الصحفيين خاصة في محافظة الدقهلية
الاشتراك في:
تعليقات الرسالة (Atom)


elbostagy2 يقول...
بكلمة طظ دي هبلغ عنك
ودي سب وقذف يا ريّس :D
أهلا بيك في عالم التدوين يا تيمور
ولا نقول يا أبو هيكل :D
22 مايو 2008 في 8:58 م
محمود الششتاوي يقول...
انا علقت تعليق ومنزلش بسبب النت وكنت كاتب فيه كلام كتير لكن اعمل ايه بقى في النت اللي خنقني وكل شوية يفصل ؟
على العموم ده اثبات موقف اني جيت بس ولما ارجع هاجي تاني
http://7anzala.wordpress.com
22 مايو 2008 في 9:01 م
rtrcbh يقول...
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
جزاكم الله خيرا اخوتى على هذا المجهود فى مسانده الحق واهله
وان شاء الله سيحكم القضاء لهم وهم ماشاء الله معنويتهم مرتفعه وكنت لسه مكلم شيماء هذا الصباح فاخبرتنى أن التهديدات مستمره لهم مالم يعتذروا لهذا الضابط واخرها كان تهديد بالحبس هذا الصبح
حسبى الله ونعم الوكيل
موعد جلستهم يوم25 مايو الاحد القادم من يستطيع ان يكون هناك معهم فليذهب أن شاء الله هناك وقفه احتجاجيه اسال الله ان نشارك فيها جميعا وان نفعل هذا الامر فى كل المواقع والمنتديات
ولن اطيل عليك
وأسال الله أن نجد لديكم دائما بمدونتكم كل جديد ومفيد
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أخوك
د/احمد جمال
22 مايو 2008 في 10:03 م
بنت الاسلام يقول...
كلنا معاهم
بصوتنا
وبقلوبنا
وبكل مانملك من قوة
وان شاء الله الحق يظهر قريب جدااا
تحياتي
22 مايو 2008 في 10:18 م
غير معرف يقول...
الاخ تامر المهدي
موعدنا جميعا يوم الاحد الموافق 25 مايو 2008 م
لمساندة الزملاء شيماء و علاء
24 مايو 2008 في 10:16 م